4 tipy ako si dať do rovnováhy telo a myseľ (nielen) po zime

Zimné obdobie je vždy náročné, pre mňa hlavne kvôli nedostatku slnka. Nechcem vás však zaťažovať negatívnymi informáciami, práve naopak. Rada by som vás trochu povzbudila, či privolala trocha energie do vašich životov. Viem, že to mnohí potrebujeme a je v poriadku si uvedomiť, že naozaj väčšina z nás, hlavne po dlhej zime, trpíme únavou a často aj zlými náladami. Pretože všetko so všetkým súvisí. No dobrá správa je, že zlý deň neznamená hneď zlý život, takže už ďalšie ráno, alebo ešte lepšie hneď teraz, si môžme trochu pomôcť dať svoj život do rovnováhy. Dala som teda dokopy pár jednoduchých bodov, ktoré mi zaručene pomáhajú, tak verím, že si z nich niečo vyberiete aj vy.

Výživa pre telo

Telo a myseľ spolu úzko súvisia, a tak sa často stáva, že sa cítime zle na duši práve kvôli zlej fyzickej kondícii. Preto začnite telom a vyživte ho zvnútra. Znie to možno ako príliš samozrejmý a jednoduchý krok, no ohromne dôležitý. Preto dbajte na pitný režim, najlepšie nesladená čistá voda (alebo s citrónom), dopĺňajte vitamín D a doprajte telu dávku zdravej stravy. Nie je tu dôležitá žiadna konkrétna diéta či fitness jedálniček, no ak obmedzíte to príliš nezdravé (sladkosti, vyprážané ťažké jedlá, spracované potraviny) a naopak pridáte akúkoľvek čerstvú zeleninu, ovocie, zdravé tuky a napr. ryby, ste na správnej ceste 🙂

“Výživa je palivo, ktoré dávame svojmu telu, aby fungovalo.”

Naštartuj sa pohybom

Telo je stavané na to, aby sa hýbalo. Keď sa nehýbe, chradneme. Pohyb je teda výborný štartovač energie v tele aj v duši. Pohybom si totiž vyrábame v tele pozitívne hormóny šťastia (laicky povedané), vďaka ktorým lepšie zvládame stres, a samozrejme to prospieva aj samotnému telu. Nájdite si niečo svoje čo vás baví, takto máte najväčšiu pravdepodobnosť, že pri tom aj ostanete.

Ak potrebujete niečo pomalšie, odporúčam kanál Yoga with Adriene, ktorá je ideálna na domáce cvičenie. Začiatkom každého roka vyjde 30-dňový program, ktorý si počas roka niekoľko-krát zopakujem. Toto je vlastne jediné cvičenie, ktoré som bola schopná cvičiť pravidelne, a to už posledné 2 roky. Niekedy však cítim, že potrebujem buď dávku obrovskej energie alebo potrebujem “striasť zo seba stres”. Vtedy mi viac pomáha dynamickejšie cvičenie. Na mňa najlepšie pôsobí rýchly beh vonku, a keď sa nedá kvôli počasiu, lepšie ako nič je aj skákanie cez švihadlo.

Tip: Ak sa chcete motivovať na pravidelné cvičenie, je veľmi užitočné určiť si ktoré dni v týždni budete cvičiť. Splnené dni si potom zapíšte do diára a za nesplnené dni sa netrestajte. Je v poriadku niektoré dni vynechať, dôležité je pokračovať.

Príroda vs. Hygge

Pobyt alebo aj krátka prechádzka v prírode nás dokáže upokojiť a dobiť potrebnou energiou. Nie nadarmo sa hovorí, že príroda lieči. Preto by sme sa mali snažiť tráviť v prírode nejaký čas, najlepšie pravidelne. Ak bývate v meste, môžte si napr. určiť víkend na pravidelné výlety do prírody. No niekedy je realita iná a v zime, a často aj na jar ale nebýva vždy ideálne počasie na prechádzky v prírode, dokonca to môže ešte viac vyčerpávať. Ak je to aj váš prípad, tak vám chcem len povedať, že sa naozaj nemusíte do ničoho nútiť. Počúvajte svoje telo. Na také prípady je výborné vytvoriť si svoje príjemné útočisko doma. Ako ho vystihuje to slávne dánske “hygge”, len tak bez výčitiek si ľahnúť pod deku, popíjať teplý čaj a počúvať hudbu, alebo čítať knihu… Aj takto môžte načerpať stratenú energiu.

Myslite na seba

Ak sa necítite najlepšie v dôsledku zimnej únavy, nepomôže vám, keď si budete stále niečo vyčítať a pripomínať, čo robíte zle. Negatívne myšlienky sa len nabaľujú a práve toto skúste zastaviť. Všetko je vaša voľba. Zamerajte sa na niečo, čo vám robí radosť. Trávte menej času na internete, dokonca si skúste dať dlhšiu pauzu offline. Ak čítate knihy, skúste si vybrať niečo pozitívne, napr. rozvojové knihy alebo cestopis, pozrite si radšej komédiu ako depresívny triler, spomaľte, dajte si vaňu, pustite si obľúbenú hudbu a vnímajte ju. Pamätajte, len keď ste vy sami v poriadku, dokážete tu byť aj pre druhých. Na vyrovnanú myseľ vám môže veľmi dobre poslúžiť aj denník, ktorý funguje ako terapeut. Jednoducho sa vypíšte zo svojich pocitov. Ak vás niečo ťaží, nechajte to na papieri a bude vám ľahšie, dokonca písaním objavíte nové nápady a nájdete riešenia… jednoducho, robí to zázraky.

“Myslite na seba tak, akoby ste sa starali o milovanú osobu.”

Keď som už spomínala tú hudbu, tak vám posielam kúsok Talianska… 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s